Monday, June 22, 2009

Perlembagaan Persekutuan ( Politik )

Perlembagaan Persekutuan adalah Perlembagaan Malaysia dikenali sebagai Perlembagaan Persekutuan, iaitu satu himpunan peraturan dan dasar negara kita. Perlembagaan Persekutuan yang ada kini telah melalui sejarah penggubalan sejak Perang Dunia II tamat.

Kita sedar bahawa perlembagaan penting untuk menjamin kesinambungan pentadbiran dan kestabilan politik. Perlembagaan menentukan rangka dan bentuk pemerintahan serta kuasa yang diamanahkan kepada mereka yang menerajui kerajaan bagi menjamin satu pentadbiran yang cekap, jujur dan adil.

Selain daripada itu, pemerintahan Raja Perlembagaan dan demokrasi berparlimen telah dilaksanakan. Ini akan menjamin negara kita menjamin negara menjadi sesebuah negara yang aman, maju dan makmur

Selain daripada itu, masyarakat pelbagai kaum serta para pemimpin telah menggunakan kebijaksanaan mereka untuk kepentingan bersama. Selain itu, pentadbiran pelbagai kaum dapat menyatupadukan rakyat dan dapat menentang ancaman luar.

Rakyat hendaklah menyokong, menghormati dan mempertahankan Perlembangan Persetukuan Malaysia untuk mengelakkan berlaku huru-hara dan juga perbalahan antara kaum.